Thursday 27 January 2011

Progress Ayuni



Alhamdulillah..Selasa yang lalu saya dapat hadir ke parents evening berjumpa dengan cikgu kelas Ayuni, Mrs Taylor untuk mebincangkan progress Ayuni dalam class.

Seperti biasa....saya tidak akan lupa bertanya berkenaan dengan self confidence Ayuni. Masih di tahap lama kah? malu-malu....sangat pendiam di dalam kelas. Kali ini..cikgu sangat gembira sebab Ayuni dah mula volunteer jawab soalan , Ayuni dah speak lauder..Ayuni dah mula menunjukkan sharing and caring ajar kawan-kawan. Sesuatu yang sungguh positif.

Dulu Ayuni tak suka P.E [jasmani] sebab budak lelaki lasak...now Ayuni dah mula enjoy dengan PE. Mungkin keyakinan diri Ayuni dah mula tinggi..so she can mixed around with the boys. The teacher said that Ayuni really happy during PE and she got talent to be a Gimnast!

hmm ..lega.

Saya masih ingat....the first word yang cikgu Ayuni lontarkan semasa mula berbincang adalah ' She's so brilliant in maths and Ayuni is Exceptional, dun worry about Ayuni , shes in the 'top table'. Sesuatu yang sangat menyenangkan hati saya.

Alhamdulillah...Ayuni menunjukkan progress yang sangat baik dalam math. Cikgu sangat puas hati dengan pencapaian mathematic Ayuni which the teacher said ayuni's math is advance.

Teringat bila Ayuni selalu komplen pada saya sebab dia tidak dibenarkan lagi untuk angkat tangan oleh cikgunyer kerana cikgu ingin memberi peluang kepada pelajar lain untuk jawab soalan matematik. Saya akui...kecenderungan Ayuni dalam matematik banyak dipengaruhi oleh En.Abang saya yang rajin mengajar Ayuni 'math skill'....kerap berlatih kiraan 'congak'.

Saya tidak pandai nak ajar Ayuni menggunakan kaedah arithmetic..so the best yang kami boleh buat adalah mengadakan kuiz dan Ayuni jawab menggunakan kaedah cikgunya. Saya tidak tunjuk kaedah'purba' zaman sekolah rendah saya menyelesaikan masalah matematik kerana tidak mahu Ayuni confuse.

En . Abang saya rajin mengajar Ayuni bermain rubic cube. Ayuni boleh menyelesaikan rubic cube dengan pantas. Saya pun terkial-kial. Seorang guru matematik ada beritahu saya..cara untuk mengaktifkan brain adalah dengan cara bermain rubic cube. Saya sengaja bertanya kepada cikgu Ayuni kaitan rubic cube dan math...dan cikgu Ayuni kata...'not really'. So..itu mungkin teori sajerlah.

*rubic cube Ayuni ada 3..tapi yang paling dia suka ialah yang tengah-tengah tu sebab nenek belikan kat Malaysia.

Selain matematik..biasanya..kanak-kanak di UK akan dinilai melalui pembacaan . Setiap kanak-kanak akan di rate melalui Reading level and band. Alhamdulillah..Ayuni sekarang berada di level 21 ,band10 which is above the national level for her age. So..cikgu tak risau sangat.' Her reading is so fantastic and she can sound every words correctly'. The only minor problem that I found is....Ayuni face difficulties with inferens.


Inferens means to make conclusion about the story . Biasanya Ayuni akan diam sahaja bila ditanya soalan inferens. Direct question Ayuni boleh jawab dengan mudah tapi bila cikgu belitkan skit soalan tu..Ayuni dah terdiam. Cikgu kata..dia berfikir tapi tak mau cakap apa yang difikirkan.

Cikgu agak tekankan inferens ..kerana hujung term ini Ayuni akan menduduki ujian SAT dimana ..dalam soalan SAT terdapat soaalan-soalan inferens yang perlu dijawab.

'how I can help Ayuni?' tanya saya.
Mrs taylor berjanji akan bagi modul kepada saya untuk ajar Ayuni berkenaan inferens.

Semasa Ayuni di Year 1 , tanpa pengetahuan kami, Ayuni telah dipilh untuk menduduki satu ujian [Advance level] untuk menilai kebolehan Ayuni. Saya hanya tahu berkenaan test ini ketika mengambil laporan akhir tahun .Cikgu kata Ayuni did very well. Saya pun tak nak push Ayuni dengan exam..ujian...Ayuni terpilih untuk ujian itu pun saya rasa dah cukup bagus [only few pupils was selected]. Teringat Mrs Wharton kata..'I wish I could have all people like Ayuni so that I am the happier teacher in the world'.

Mmmmm..balik rumah saya mula fikir , alhamdulillah Ayuni menunjukkan prestasi yang cemerlang dalam akademik. Tapi bagaimana pula dengan ukhrawi. Bulan 4 ni Ayuni nak masuk 7 tahun..tapi Ayuni belum lagi mengaji Al-Quran. Masih Iqra 3 nak masuk Iqra' 4. Saya kena berusaha lebih gigih merajinkan diri untuk ajar Ayuni Iqra. Selalu take advantage..tak ajar. Ayuni cepat tangkap Iqra' dan sepatutnya saya ambil peluang itu untuk cepat-cepat habiskan Iqra'. nampak sangatlah mummy Ayuni ni tak persistent.

Dulu saya pernah berjanji dengan diri sendiri nak ajar Ayuni iqra' hari-hari..nampaknyer mummy Ayuni tak kotakan janji. Maafkan mummy Ayuni.
InsyaAllah mummy akan usaha lagi ajar Ayuni Iqra'.

Oklah..itu sahaja sekadar catatan untuk progress Ayuni...dibumi Sheffield. Saya mendoakan Ayuni terus berusaha bersungguh-sungguh dalam pelajaran dunia dan akhirat untuk masa hadapannya.

* Ayuni dengan salah seorang best friendnyer..Raisa , british muslim.

Well done Ayuni. Keep up your good work.

3 comments:

muhammadthoriq said...

wah! banyaknye improvement ayuni. suke2! :)

fareesha79 said...

anon, aku dulu kat UK mmg tak pergi sekolah. mak aku masa tu risau sgt takut makan tak halal. tahun 1985 mcm tu. aku belajar ngaji je dgn org pakistan. 7 thn dah dapat 5 juzuk. alhamdulillah. yasin pun masa tu hafal. ko kena ajar anak ko ngaji quran. darjah 1 dah boleh ngaji quran sebenarnya kalau diajar. mudah2an berjaya.

anon suria said...

thoriq:alhamdulillah...
huda: bila fikir balik..dulu anon 7 tahun pun dh ngaji quran...tp org lain ajar. gi rumah org mengaji. Anon ada isi borang untuk ayuni ikut kelas mengaji pakitstan tp full.

Anon respect la..ibu-ibu yg mengajar anak sndri mengaji n consistent. susah nak carik. kbnykkan hantar anak mengaji ngan org lain.

Anon akan usahakan insyaAllah..n teringat ustaz kata..biar lambat naik quran tp tertib & betul. tp jgnlah ketinggalan pulak..;)