Thursday 6 January 2011

Makanan

Sekarang ini musim demam..termasuklah saya , Ayuni dan Ayna demam..jap ok jap tak ok. Selesema..batuk..sakit tekak. Hari tu dah baik , 2 hari lepas datang balik. Esok nak gi GP. Check.

Bukanlah meminta demam [ mana ada orang suka sakit kan?] , tapi bila demam macam ni sekurang-kurangnya membawa fikiran melayang lebih mengingati Yang Esa. Setelah hu ha hu ha ..bergembira...kenalah ada waktu surutnya.

Alhamdulillah demam bertambah baik. Tadi dapatkan khidmat urut dari Kak Nim , yang memang pakar urut. Bagus jugak Sheffield ada orang pandai mengurut..dapatlah luruskan urat-urat yang dah kejang. Kalau kat Malaysia..mudah saja dapat tukang urut.

Bila demam..mood pun swing.......piung....

Ayuni tak der selera makan. Saya cuba masak apa yang terdaya..namun dia tak makan. Malah tak mau jamah pun! Hanya minum air. Laksam itu terbiar begitu ..sayalah yang makan. Sedih tau...kalau saya masak...anak saya tak mo makan [ha..mulalah tu mummy ayuni nak beremosi time time demam ni..]

Pagi tadi..nak habiskan seketul fish finger pun susah. Saya pun pot pet pot pet lah dengan Ayuni pasal bab makanan.Pasal orang susah yang tak der makanan, pasal makanan yang tak dihabiskan akan mengundang dosa, syurga neraka semua saya cakap ngan Ayuni. Geram punyer pasal. Akhir sekali baru saya tanya,' Ayuni nak makan apa?'. 'Mee hoon sup' , jawab nya ringkas.

Terkocoh kacah nak ke school sebab mummy asyik pot pet pot pet, hari ni saya terlupa cium Ayuni. Perkara wajib yang saya dan Ayuni buat setiap pagi..cium dahi & bersalaman. Hari ni jugak..saya terlupa bagi Ayuni makan minyak ikan. Biasanya saya akan suap sesudu cod liver oil untuk Ayuni.

Aduhai..bila Ayuni dah gi school..barulah terasa miss. Fikiran pun jadik celaru..nak panggil Ayna terpanggil Ayuni. En. Abang saya pun pelik..naper panggil Ayuni?[sedangkan Ayuni tak der..]. Hmm....saya senyum sendirian.Pernah sekali saya rindu sangat dengan Ayuni , saya minta En abang saya hantar saya ke school Ayuni pada waktu tengah hari dan ambil dia untuk home dinner walaupun sebenarnya dia dah memang bawak bekal..

Berbalik semula cerita makanan....,

Balik sekolah..terus saya masakkan Sup Ayam untuk di makan bersama mee hoon. Tak lama pun nak masak sup. Tak sempat nak sediakan sebelum Ayuni balik school sebab ada tetamu di rumah. Masak sajer sup..Ayuni makan begitu berselera. Tak tau lah naper..saya jadik gumbira yang teramat sangat. Suka tengok Ayuni makan. Lepas makan..dia minum susu dan terus tidur.Alhamdulillah.

Terfikir..apalah saya ni..pasal makanan pun nak beremosi ngan anak. Sabar lah sikit .

Esok Ayuni nak bawa bekal sosej. Tapi stok sosej dalam peti ais dah habis. Saya pujuk Ayuni..esok tengah hari saya akan hantar sosej tu. [hish..kedai kat sini , kul 10 pg baru bukak jadik tak dapatlah nak sediakan awal pagi....].

Ibu..anak..makanan..pengikat kasih sayang. Syukur masih ada rezeki makanan buat kami.

Ya Allah , peliharalah dan lindungilah anak kami. Kembalikanlah kesihatan anak kami seperti sediakala. Semoga kami semua dijauhkan dari penyakit yang tidak diingini. Moga kesakitan ini dapat menghapus dosa-dosa kami. Amin.




I luv you..Ayuni n Ayna.

Ta ta..

3 comments:

WaNNi said...

nurin bila nak tido dia mesti ada byk permintaan utk delay waktu tido. mintak roti, kek, keropok dan air. selalu naik angin dan terus marah suruh tido. dan bila dia tertidur tanpa dpt air yg dia nak tu rasa sedih sgt. teringat2 dan kalau dia terjaga sekejap terus bagi air. tu la kita ni ibu bab anak2 mmg kasih sampai ke akhir hayat. masa ni la kita tau betapa ibu kita pun sayang kat kita kan.

RuHiL said...

ingatkan saya je yg slalu emosi bila daniell tak mo mkn.. kdg tu siap ckp.. kecik ati ummy.. padahal tau sesetengah lauk tu mmg die tak suka.. tp itu la.. emosi lbh2 kan.. tp syukur sgt time derang demam2 ni selera tu tetap ada.. cuma daniell lbh suka ummy suap.. mmg manja forever anak sulung ku itu.. ni da baik demam pon nak suap jugak.. huhu..

anon suria said...

wani: betul-betul...bila dah jadik ibu baru tau perasaan ibu.

ruhil:ayuni pun mintak suap jugak...