Saturday 20 November 2010

banyak kisah dan cerita

Salam..

Banyak kisah dan cerita yang ingin dikongsi bersama...sebahagian daripadanya telah dikongsi bersama dalam facebook.

Bermula denga kisah Marquee Sale potmeirion pada 13 nov 2010 yang merupakan pengalaman pertama saya bermarquee sale di stoke on trent [dan mungkin terakhir] , yang tidak akan dalam luput dalam ingatan . Bukan kerana tidak boleh melupakan borongan pinggan mangkuk , tetapi tidak boleh lupa...adegan kena beratur panjang nak masuk bawah khemah beli pinggan mangkuk.

Memang ada org pesan kat saya..suruh beratur pagi-pagi..tapi saya tak lah terbayang mcm ni punyer teruk beratur panjang. walaupun saya hanya beratur sekejap [1/2 jam] sebelum dipanggil oleh suami yang tiba-tiba sudah berada di bawah khemah.[kisah yang saya tidak pasti bagaimana en abang saya berkompromi dengan security sambil menggendong Ayna].




*beratur panjang....next year sesiapa nak gi..beratur awal-awal seawal 8 pg. Khemah dibuka 10 pg.

Walaupun saya dapat masuk khemah agak awal, 11.30 am ..namun keciwa jua..apabila barang yang dikehendaki tiada di bawah khemah. Akhirnya..en abang mencadangkan untuk membeli sahaja di dalam kedai[factory outlet]. Kami pergi 2 factory outlet iaitu , London Road dan King Street. Alhamdulillah..di King Street banyak yang saya berkenan.

Juga ingin saya kongsikan...semasa dalam perjalanan ke Stoke , Ayuni muntah-muntah sebanyak 4 kali. kebetulan saya tidak bawa pula xtra baju Ayuni. Sepanjang perjalanan , ayuni hanya memakai t-shirt dan seluar kontot. Yang lain habis kena muntah. Mujur kami terjumpa British Heart Foundation [BHF] di pekan kecil Leek yang membolehkan saya membeli baju Ayuni dengan harga yang murah! Baju terpakai tetapi masih elok. Membeli sambil menderma kepada BHF. Life is so easy...BHF means so much to us. Banyak berjasa...terutama ketika kami travel.


*Di sini banyak kedai charity seumpama ini....

2 hari selepas Potmeirion , sambutan Aidiladha diraikan pada hari Selasa 16 Nov 2010. Sehari lebih awal dari Malaysia. Sambutan yang sederhana tetapi meriah. [mungkin ini aidiladha terakhir saya di Sheffield? adakah tahun depan beraidiladha di Malaysia?ntahla..] . Saya hanya masak menu simple..Sushi lemang , Soto dan bergedil , rendang dan nasi putih serta caramel puding untuk santapan kami sekeluarga bersama anak-anak angkat seramai 8 orang dan jiran-jiran terdekat. Alhamdulillah..terasa meriah aidiladha.

*sushi lemang..rendang sumbat terus dalam lemang. senang nak makan

*Begedil..resepi ibu saya..

Mmm..sedang saya elok menge'check' FB , ternampak pula status kawan di FB berkenaan kedatangan The Queen and The Duke of Edinburgh ke Sheffield University untuk merasmikan pusat neuron pada 18 Nov 2010. saya memang plan nak pergi menjenguk queen tetapi terlupa langsung. Terima kasih sahabat kerana mengingatkan . Terus saya call en abang yang telah berada di lab ..untuk membawa Ayna naik bas ke Sheffield University untuk tengok queen.[poyo kan?].

Mujur..public transport mudah disini..setiap 5-10 minit pasti ada bas. Saya keluar rumah lebih kurang pukul 1.15pm . Rezeki saya masaih sempat untuk melihat Queen.

Pengalaman itu yang ingin saya timba.....cara pengurusan dan attitude orang sini , jalan raya juga tidak ditutup. Malah bas yang saya naiki masih boleh melalui laluan kawasan tempat Queen berada . Saya turun di Hicks Building , betul-betul bertentangan dengan Firth Court , di mana Queen berada. Orang ramai sudah berkumpul di hadapan Firth Court.

*laluan traffic seperti biasa..tiada sekatan.Queen di bangunan First Courth [yg mcm castle tu..]


Saya bayangkan...jika di Malaysia..harus jalan satu bandar / banyak jalan akan ditutup jika pembesar melawat apatah lagi jika yang melawat itu Sultan / raja. Dan berduyun-duyun jugaklah motor polis dan kereta polis mengescort pembesar. Dari penglihatan mata kasar saya..saya hanya nampak 2 polis di roundabout Sheffield U , dan hanya seorang polis di setiap tempat orang berkumpul. Tidak serabut!







Mudah bukan kehidupan di sini? Siapkan diri, siapkan Ayna , capai stroller,tunggu bas , naik bas , carik position dengan mudah , tiada birokrasi...dapat berdiri di laluan kereta Queen. Ini salah satu contoh sahaja...kenangan hidup di sini.

Semalam...Autumn treat , kami pergi jua ke Pantai Donna Nook di Lincoln untuk melihat aksi Grey Seal di pantai. Late autumn adn winter adalah waktu Grey seal naik ke pantai. MashaAllah! Memang banyakkkkkkkkkkk sangat Grey Seal terdampar di pantai untuk melahirkan anak [breeding]. walaupun saya tak dapat lihat secara live proses kelahiran...namun puas hati melihat kelompok Grey seal ini. Bull[bapak] berwarna gelap dan hidung penyek sikit , Cow[ibu]berwarna coklat keperangan dan hidung mancung serta pups[baby seal] berwarna putih bersih. Pups sungguh cantek dan banyak yang baru dilahirkan di pantai tersebut.

*sebahagian dari Seal..
*pengunjung ramai...tapi sumer orang putih. mereka behave..tak kacau pun grey seal..

* Brown tu ibu seal..yang putih tu baby seal..baru beranak..


Saya bertanya kepada en abang ; 'mengapa di sini-pantai Donna Nook sahaja ada grey seal?
en abang jawab ' Macam penyu jugak...naik pantai Terengganu sahaja'.

Oh..penyu...sekarang penyu menangis tidak lagi naik ke pantai Terengganu akibat kerakusan manusia yang sering mengganggu penyu. Rugi..rugi..saya belum dapat melihat penyu.

Dan untuk hari ini? InsyaAllah saya akan bawa Ayuni ke Disney On Ice 100 years celebration di Sheffield Arena . Dah 3 tahun dok kat sheffield..inilah kali pertama nak tengok show di Sheffield Arena. selalu termiss...must have the chance sebelum pulang ke Malaysia..Esok nanti rindu-rinduan dengan Sheffield.


tata jumpa lagi......

6 comments:

WaNNi said...

bestnya tgk gambar yg cantik2. wani dah lama tak pegang dslr sejak ada nura. rasanya lepas ni nak perturunkan pada nurin pulak.

anon suria said...

wah..! nurin nak ganti ibu..cayalah! Nurin boleh!

Abu Aiman said...

comelnya baby seal tuu! gebu!

anon suria said...

azd: comel mcm anak kucing...tp awas..gigi tajam.

Lia said...

Anon,best kan dapat duk negara orang..banyk benda boleh belajar...

anon suria said...

lia:alhamdulillah