Wednesday 29 July 2009

Suri rumah

Dah hampir setahun rupanya sy menjadik surirumah sepenuh masa ..tanpa ada pekerjaan tetap di sini. (syukur..diberi peluang ini).

Yer...peluang yang sangat ditunggu oleh en abang . He wish that I could be a fulltime housewife since we're married 7 years ago. But I'll be back to work once we go back to Malaysia soon . Kementerian kesihatan dah tunggu saya. Lif kat putrajaya tu pun dah naik lapuk..saya tak lapor diri lagi. ;)

Some says good to be full housewife and some not .
Some says..we need to have our own money , not rely on our husband.
Some says....oh ..tidak! dah belajor tinggi -tinggi , pastu nak suruh jadik surirumah?
Some says.....apa salah nyer jadik housewife?

For me....anything will be ok.

But before I can say ok and ready for that , saya haruslah menyediakan payung sebelum hujan especially my saving. Terima kasih en abang kerana mendengar rayuanku untuk bekerja sebelum ini. It will not be longer sampai pencen ( but tak taulah kot terkerja sampai pencen..).

Bukan mudah menjadik surirumah rupanya . Especially nak berhadapan dengan suasana boring di rumah , dok sorang-sorang tak buat apa. At last..end up with rumah pon tak nak kemas dah...sbb dah boring. Boleh ker boring kemas rumah? yes...adakalanya. sbb dah hari-hari buat rutin tu.

Frankly ....saya rasa jadual lebih teratur semasa saya belajar n bekerja. Walaupun terkocoh nak ke kelas , siapkan assignment , ambik anak dari caretaker , jumpa patient..tapi pandai jer saya urus masa saya mana nak kemas umah , nak cuci toilet , nak lipat baju , nak masak , nak gardening ..etc..etc..etc.

Bila saya jadik surirumah..kemalasan itu ..datang menjelma. saya tak pinta ..tapi ia datang sendirik ( buleh ker..?).

Dan lagi satu isu seorang suri rumah ....ialah duit.

Seorang kawan saya, yang sememangnyer fulltime housewife, pernah berkata;

"Macam mana nak beli..tut..kalo bos tak bagi duit".

Mmm....jauh saya memikirkan itu .

Tetapi seorang rakan saya yang lain pula berkata

"alhamdulillah....suami bagi kad atm untuk berbelanja.."

Apa yang saya nampak..isunya di sini ialah isu duit.

Isteri bekerja kerana perlukan duit untuk macam-macam.Biasalah kan...bukan setakat perkara asas yang nak dibelinyer...malah bermacam-macam!

Untuk itu..en abang , terima kasih kerana sentiasa bersedia mendengar ngomelan saya soalan-soalan ini ( perhaps....to those husband yang nak isterinya jadik housewife).

1. Bila nak gi beli baju , kasut..etc etc..?

2.Bila nak gi jalan ke sana ke sinun?

3.Oh..hari ini nak ke city. Jangan lupa tinggalkan duit.

4.Boleh minta duit...saya nak bagi ibu bapa saya , oh..pakcik saya nak buat kenduri kawen ..so nak beli itu ini...

5.Oh...kawan saya dapat baby baru..Ehem..paham paham jer la....kalo tak leh nak gi supermaket tak per..saya order online gift.

6.Alamak...baju anak dah tak muat. So we need some shopping...

7.Abang..esok nak gi facial. Oh abang..dah panggil mak milah untuk urut saya?

Kalau isteri bekerja...mungkin tak perlu tunggu suami nak beli itu dan ini kerana mempunyai duit kocek sendiri.

ok....ntah apa yang saya mengarut. Mungkin saya nak mewakili kelab surirumah menyuarakan pendapat. ( saya teringat ..kat kawan saya yang sememangnya suri rumah sepenuh masa, yang sentiasa sabar dan redha dengan apa yang ada....).

Syukur saya diberi peluang untuk menikmati suasana seorang surirumah yang punya banyak masa dengan anak. I bet , I can't do this while i am working. Saya boleh layan ayuni sepuas-puasnya......dan saya mempunyai banyak masa terluang ( yang seharusnya saya isi dengan amal ibadah kepada Allah..).

mm..oklah nak chow..nak siap sedia ke city ngan ayuni naik bas. We need more shopping to release our tense. Nak ubat kebuhsanan di rumah .(hish..duniawi)
Esok petang ada usrah..so ada lah aktiviti nak buat kat umah ni..;).(hope this will be ukhrawi).

Its very hard to balance dunia and akhirat.

And its very hard for me to choose surirumah or working mother.
(walaupun mulanya kata ok kan....but my mum hope I work until pencen , my husband wish I work until middle of 40's as he really want me to be a housewife and ayuni said: mummy jangan kerjaaaaaaaaaa!)

Any opinion? hu hu....

tata.

6 comments:

hasma said...

su, rasanya kalau jadi surirumah pun kena ada 'kerja', eg online bizz mcm su buat tu dan mesti ada goal eg ayuni mesti khatam quran by next year (cth je), baru rasa tetiap hari ada purpose, kalau tak tu yg timbul penyakit bosan, tetiap hari buat benda sama

best je jadi surirumah ni, kan? tapi kalau long term tak best kot, ntahla

tapi saya mmg kena keje sampai pencen, sbb hari tu pilih pencen

anon suria said...

yup...short term ok macm kita skrang ni ler. tapi long term..su kena pikir betul-betul. tak blh nak buat keputusan lagi.

betul tu kena ada purpose. target kat ayuni mcm-mcm. ada yg dah tercapai ada yang belum. tapi bab mengaji ni ..... lambat skit.(one of yg belum success..)

su pun ambik pencen 56....tapi kita blh pencen awal 45 tahun.

zahrah said...

salam

su...
saya nak bagi opinion bab full time housewife nih yerrr:

memandangkan saya belum pun pernah bekerja, dan sememangnyer sayer jadi fulltimehousemumandwife pun....actually ader pro and consnyer :

1-pro yg pertama : kita dapat jaga/lihat/belai anak kita depan mata kita sendiri...kita dapat lihat pembesarannya secara live maksudnyer dari hari kehari...minggu ke minggu....dan tahun ke tahun....
cons nyer : anak2 akan tersangatlah pamperednyer....manja terlebih...tak boleh uminyer 'hilang' dari pandangan...mesti menangis....

2-pro yg ke-2 :makan/minum hubby kiter 'terjaga' la sikit, sbb kekadang kalau yg ader maid tu...hubby asyik makan 'air tangan' maid jer ler...
cons nyer : tak tahu ler plk resepi/menu nak kene pikir coz hari2 3 kali atau 4 kali sehari kene pikir menu yang lain2 spy tak samer jer....nanti boring la plk asyik masak bende yg samer jer...kalau sekali dua kala masak tu ok la jgk...boleh masak yg special2 kan....hihihi...

3-duit-hah!!yang ni memang la pkr yg agak sensitif...memang kalau difikirkan...kalau ader duit kat tangan sendiri...buat ape...sumer kiter boleh manage sendiri...ape2 yg kiter suker especially utk anak2 boleh kiter beli sendiri jer...nak2 plk barang2 kiter sendiri...lagi best boleh beli ikut suker hati...BEBAS DAN PUAS!!itu yg pronyer...
consyer : kiter akan jadi sedikit@sederhana@sebanyak2nyer boros....hihi...betul ker???kalau ikut pengalaman sayer ler....kalau duit sendiri ader mesti duit akan keluar mcm air....sumer tengok bende berkenan...
tapi bab bagi kat family tu....setakat ni alhamdulillah my beloved hubby memang memahami...every month since kawen tak pernah mizzz...even dah kat u.k ni pun still duit bank-in kat both family..alhamdulillah, yang tu sayer tak risau....

4-emmm....ape lagi ekkk???hah!!kalau kiter sentiaser ader kat umah...kiter akan bnyk pikir nak bagi rumah ni nampak cantik..nak kemas macam maner ker...nak ubah perabot mcm maner ker.....dsb...
tapi kontranyer....mcm su ckp boring nak kemas umah...malaih rasernyer...tambahan plk dgn anak2 kecik ni....liter mengemas 2 jam nak bagi clean and clear....tak sampai 2 minit lepas tu...emmmm....paham2 jelah....
eh....sayer ni baru teringat, sayer tulih kat dlm komen su laaa....ingat ker dlm blog sayer td....hihi....panjang berjela plk...sori la su....klu ikutkan nak citer bnyk lagi hihihi....
ok salam...nice n3

anon suria said...

sumer yang zahrah tu betul.....
sajer tulis ntry ni buat ingatan.
manusia ni tak pernah puas. bila dah kerja nak cuti ..bila dah dibagi cuti , jadik surirumah ..nak kerja balik. duit no 2 ada rezeki kat mana-mana...biasalah pompuan boros.

fareesha79 said...

anon, seronok baca cerita2 ko.

Azury said...

kak mahnon dear,
saya sejak bersalin anak no. 3 ni, dalam kepala asyik berangan2 alangkah besnya kalau dapat jaga anak sendiri, tak payah tinggalkan dgn org. Tapi kalau x kerja susah pulak, income kurang. And i also love working.

if only i can have it all...