Tuesday 3 May 2011

Catatan Italy 2 - ROME-

Salam semua..

Tika ini , Ayna sedang tidur nyenyak..saya pula telah siap sidai baju..masak sup ayam untuk Ayuni, vacuum rumah dan tibalah masa untuk berhibur di depan Pc ni sambil menikmati air kosong...hu hu [ berat saya naik 2 kg sejak bercuti di Italy].

Selepas suami habis kerja-kerja present , kami pun berjalan-jalan ke kota ROMe keesokkan harinyer [ rabu]. Hati memang excited nak tengok colloseum. Kami naik tube..yang hanya 4 station dari hotel kami. Memang mudah. Kami ambil day ticket berharga 4euro. Cuaca pun best....dan yang paling best.kebanyakkan attraction adalah Free Entrance sebab minggu itu adalah Rome Culture week. Rezki..rezki...alhamdulillah.

Sebelum terlupa..ni link tube di Rome. Sangat senang tubenyer. Ada 2 line jerk..tak macam London dan paris [ saya pening study metro link Paris].
http://www.rome.info/metro/

Colloseum...yeay!


Klasik! Terpegun! Saya suka....puas hati. Itu yang dapat gambarkan tentang colloseum! A must visit kalau ke Rome. Kami mengambil masa agak lama..about 3-4 hrs gak kat colloseum dan kawasan sekitar. Itupun tak habis ronda....tengok dari jauh jerlah.. sbb nak kejar masa rush ke Vatican City.

Pandangan dalam colloseum

Sisa runtuhan dalam colloseum. Musnah akibat gempa bumi beratus tahun dahulu.

Dalam Colloseum pun ada exhibition..banyak patung x senonoh..nampak toot....hu hu

Bergambar dengan Gladiotor luar colloseum..kena bayar 10euro perdewasa..


Dari Colloseum kami berjalan kaki ke tapak sejarah, Palatino. 5 minit jer jalan kaki

Kami rehat di kawasan palatino..dibawah rimbunan pepohon sambil menikmati pemandangan colloseum. Damai..

Ni antara gambar fav saya...suka background tinggalan sejarah tu...

Ayna senang dibawa jenjalan..tidur jerk dalam carrier ni..

Dari Colloseum..kami ambik tube lagik menuju ke Vatican City. Excited ....sebab nak tau sesangat macam mana rupa Vatican City yang terkenal kerana ianya merupakan negara terkecil di dunia!

Kami berjalan kaki ke Vatican City dari stesen Ottavanio. Seronok menikmati pemandangan sekitar....ada tram klasik hijau kat tengah jalan..kiri kanan dipenuhi kedai baju dan handbag. Suka..saya suka.


Jalan ..jalan..jalan...oh..dah nampak laluan ke Vatican City. Memang ramai orang berpusu ke sana!
Kena cross zebra line tu..terus ke Vatican City. Kat Rome susah nak lintas jalan dan kalo jumpa zebra crossing ni ..mmg syukur sesangat.

Sesampainyer di Vatican..memang boleh nampak tembok pemisah antara kota ROme dan Vatican City. Negara kecil ini..terletak hanya dalam lingkungan tembok itu.


bila masuk....OMG! ramainyer orang kat dataran St peter. Semua pun nak masuk gereja Basillica nak tengok keindahan gereja dan lukisan seni sentuhan Michaelangelo. Kami? oooo..tidaklah larat nak beratur masuk gereja. Duduk sajer lepak-lepak di dataran pun sudah cukup puas bagi saya.




Balik dari Vatican City..ha ha..sempat menyinggah beli 'handbag'. Sukalah..sbb handbag nyer leather..buatan Italy. [ bila ke sesuatu negara..saya seboleh nak beli barangan buatan tempatan negara tersebut..]. Ada jugak yang fake..saya belikan handbag D&Guntuk Ayuni ..10euro sahaja.

Kedai handbag jalanan. Peniaga tu India Muslim. Dia mengucapkan syukur yang teramat kerana katanya kami adalah pelanggan pertama yang membeli beg jualannya . Umpama..'miftah' pembuka rezki. Wallauhalam..[teringat kat Turkey pun ada tokey kedai syukur bila kami jadik pelanggan pertama pada hari itu...dia pun berdoa moga ramai lagi pelanggan yang akan masuk ke kedainya].

Kemudian saya masuk kedai pulak sebab nak tambah koleksi designer handbag. Bila dah nak masuk kerja ni..ada sajer handbag yang nak dibeli. Tak perlah kan...buat kenangan dan murah serta berbaloi-baloi. Kali ini saya pilih handbag Valentino kaler putih. Ori lagik ..sajer memilih Valentino ..nama ala-ala Italy gitu. Harga nyer macam handbag saya selalu beli kat Jaya Jusco.

Dunia oh dunia..semua ini hanya sementara. Buat peringatan diri sendiri yang sering tewas nafsu beli belah.

ok...sebelum balik hotel..singgah Termini, pergi restoran halal kebab. Murah dan sedap. Restoran kecil ni terletak kat sebelah B&B..

ni alamatnyer;
Viennese Due Bed & Breakfast Rome
Via Marsala 64
00185 Roma, Italy

Ayuni makan nasi yang disalut mozarella cheese , kemudian dikepal dan digoreng mcm nugget. rasanya mcm nasik tomato..not bad.

Akibat lapar sangat ..makanan lain x sempat nak ambik gambo sebab dah masuk perut. Burp..alhamdulillah.

Balik hotel senang hati...gembira dengan perjalanan hari ini. Jumaat sambung lagik ronda-ronda kota Rome.

No comments: