Wednesday 25 May 2011

Cant wait...hati berbunga-bunga

Hati berbunga-bunga..berbunga riang..mak ayah nak datang lagik. Yeay! Alhamdulillah. Harap semua nyer berjalan lancar..tiada flight cancel or delay kerana ash valcano kat iceland.

*kuntuman ros yang sedang mekar di garden saya.....semekar hati saya.

Tetamu istimewa ..yang tersangat istimewa..tentulah mama dan ayah. Teringat blog seorang kawan...kita dituntut untuk meraikan tetamu..hidangkan makanan yang istimewa pada hari pertama. Mmm..tengah berfikir-fikir apakah menu yang saya akan masak untuk mama ayah tercinta. Kalo boleh tak nak menu yang sama seperti tahun-tahun sebelum masa mama ayah sampai. Idea dah ada....insyaAllah jika diizin akan saya masak...adun..kukus...buat sebaiknyer..insyaAllah.

Bila hati girang....mudah sajer urusan rumah dilakukan. Menyambut mama ayah umpama menyambut raja dan permaisuri.Perlu dilayan sebaiknya. Lazimnyer saya akan bersihkan rumah sebaiknyer setiap penjuru.Saya akan pastikan mama ayah saya selesa disegenap ruang rumah saya termasuklah garden!

Pastinyer saya akan usahakan sediakan tempat tidur yang selesa. Cadar seboleh mungkin saya beli yang baru dan basuh sebersihnya. Bila mama ayah tidur..akan terbau-bau wangian cadar. Kali ini..saya hamparkan duvet cream..berbunga lilac yang sangat lembut pemberian seorang rakan. Kemudian , saya bentangkan quilt cover baru berwarna biru muda cream supaya tampak lagi kemas. En Abang saya nampaknyer dah sediakan Quick Cup Tefal di atas meja dalam bilik tidur...agar mudah mama dan ayah nak buat air. Tidak perlu turun tangga untuk ke dapur. [ oh ya..meja belum beralas..perlu dialas...take note please..].

Esok...saya dan en abang akan keluar berbelanja. Beli apa- apa yang patut supaya tidak kelam kabut hari Jumaat. Mama ayah akan sampai pada hari Sabtu tengah hari melalui Manchester Airport..so pagi Sabtu tu kena pastikan everything is ready! Mungkin sedikit penat berkemas itu dan ini.....tapi kepenatan itu tidak terasa sama sekali bila lihat mama dan ayah saya happy. Itulah saya...kelaziman yang dilakukan bila mama, ayah adik beradik nak datang.


[Sayangnyer..kedua arwah mertua saya tidak sempat nak bertandang ke rumah kami. Syukur saya diberi kesempatan untuk jaga arwah ibu mertua saya dan bermalam dihospital seorang diri...berganti dengan ipar duai. Setialah ketiadaan ibu mertua. rumah itu seakan sunyi. Setiap 2 minggu saya akan pulang ke kampung untuk menjenguk arwah ayah mertua. Ayah mertua tidak boleh berjalan-stroke..jadik tidak dapat datang rumah kami. Setiap kali raya..saya akan pastikan en abang saya akan tukar tikar getah seluruh rumah kayu itu. Saya tempah langsir baru untuk rumah itu. Saya minta en abang saya belikan set sofa rotan yang baru buat mereka.Belilah makanan ,apa yang mereka inginkan. Teringat arwah ayah mertua teringin makan epal hijau...Buatlah apa sahaja... janji..mereka gembira. Sekurang-kurangnya saya tidak rasa terkilan di atas pemergian mereka..kerana telah saya usahakan buat yang terbaik walaupun hanya sedetik cuma. Jika rindu kami akan kunjungi pusara mereka.Al-Fatihah.]


InsyaAllah hari Ahad ini...kami dah start berjalan membawa mama ayah melancong melihat keindahan alam dan tempat orang. Tempat yang diidam oleh mama dan negara yang teringin dikunjungi oleh ayah. Hotel , ticket , van ..alhamdulillah semua dah book. Itinerary telah saya sediakan sebaik yang mungkin. Semalam..sampai lagik satu pamphlet yang dibeli di ebay beserta dengan map untuk rujukan ayah. Saya tahu apa yang ayah saya suka....;p. Semuanya perlu disatukan pada malam ini dalam fail.

Semua orang akan buat yang terbaik untuk ibu ayah mereka. Selagi ada peluang..marilah kita usahakan yang terbaik buat mereka. Mama dan ayah dah banyak berkorban untuk saya masa saya kecil-kecil. Hanya ini yang mampu saya balas untuk mama ayah ,selagi hayat dikandung badan...meraikan mereka beserta doa yang tidak putus , walaupun saya tahu..apa yang saya buat ini tidak akan sama dengan pengorbanan mereka.

Mama ayah...I cant wait. Semoga percutian family kami ini dipermudahkan. Amin.

1 comment:

Kak Vit said...

hai..cantiknya blog..cantik gambar2 kat sini..:-)
jemput singgah di blog saya
http://rafaliah.blogspot.com
thanks..!