Thursday 19 May 2011

Catatan Italy 4 - Pisa hoorey!

Setelah 6 hari berada di Rome , kami check out hotel dan memulakan ekspidisi jelajah Italy. Kami sewa kereta , Europecar. Senang jer....kereta dah siap tunggu kat hotel. Dapat kereta peugeot best..perjalanan pun selesa. Mula-mula agak terkial-kial jugak En Abang nak bawak left hand drive tapi dalam 1/2 jam nampaknyer dah ok.

Perjalanan dari Rome ke Pisa agak jauh lebih kurang 3 jam lalu highway atau 5 jam lalu jalan pantai. Kami memilih laluan highway walaupun hati teringin juga nak lalu pantai. tapi sebab x larat habis masa lama kat jalan...terpaksalah lalu highway yang membuhsankan. Highway kat Italy juga ada tol macam highway Malaysia. [ Motorway UK jugak yang best..tak der tol]. caj tol lebih kurang 12Euro.

Sebelum sampai Pisa...kami singgah Florence , atau dalam bahasa Italy , Firenze. Hari pun dah nak senja...so kami x spend masa lama kat Florence. Makan waffle ngan eskrem jalan-jalan sekitar Duomo. Cantek gak Florence.

*Duomo Florence

Sebelum maghrib , kami dah bertolak ke Pisa. Dari Florence ke Pisa perjalanan hanya 1 jam . kami terus check in Apartment Isola Verde. Sebab dah lewat lebih pukul 8 , reception apartment dah tutup. Kunci apartment kami ditinggalkan di dalam post box. Apartment murah dan selesa. Reccommended. Basic apartment tapi bersih dan mudah nak carik. berdekatan dengan highway dan hanya 10 minit ke Menara Pisa.

Malam tu kami pergi jugak Menara Pisa. saja tengok pemandangan waktu malam . Pisa bandarnya kecil sahaja..tenang dan damai. ala-ala kampung gitu...saya suka.

*Pisa tower at night. Sejukkkkk

Esoknyer...kami pergi lagi Menara Pisa. Hah...memang ramai orang waktu siang. Parking kereta tak susah..banyak jer di luar kawasan menara ni. Yang dekat ngan menara lebih kurang 1.35euro untuk 30 minit. Yang jauh skit 0.40 euro untuk 30 minit. Kami datang hari Ahad...so parking Free.

*gelagat orang kat Pisa Tower

Menara ni condong after tingkat 2 mula dibina. Lepas tu terhenti jap pembinaan....dan disambung semula selepas struktur tanah kembali ok. Kalo tengokkan..mmg ajaib lah. Kalo ikut logik ..patutnyer dah roboh menara tu.

*berlatarbelakangkan menara condong Pisa.

Ayuni nampak kereta kuda lagik! Kali ni kami tanya lagi harga kereta kuda. 30Euro untuk 1/2 jam. Yohooooooo..murah. murah. Terus kami naik kereta kuda keliling bandar Pisa. Pengalaman yang sangat best. Memang best! Sumer pun happy..enjoy. Cuaca pulak cantek sangat. Alhamdulillah.

* Ada ala-ala Kate n william tak? ha ha jauh panggang dari api...

Ayuni ambik peluang naik menara pisa ngan uncle Mail. Harga tiket 15 euro seorang. Kena beli tiket awal dan kena ikut timing. Lama jugak nak tunggu pukul 2.20 pm untuk naik menara..tapi sbb tiket dah beli..kami tunggu jer la. Ayuni x gayat pun naik menara tu. Suka jer dia...

After dah ronda-ronda..kami pun bertolak ke destinasi seterusnyer Venice!