Wednesday, 3 August 2011

Nikmat

Alhamdulillah dah masuk hari ke-4 Ramadhan. Puasa kali ini saya rasa seronok sebab tahun lepas x dapat posa sebab berpantang dan yang paling seronok sbb Ayuni puasa bersama-sama kami tanpa dipaksa.Syukur...Ayuni dapat bertahan puasa selama 18 jam pada musim summer ni...tanpa banyak kerenah.


Saya cuma bagitau Ayuni....dia dah 7 tahun..maka kena puasa. Hari pertama dia agak merengek menghitung waktu berbuka...kami kata..cuba tahan. 'Kalau kakak try puasa..nanti kakak dapat nikmat berbuka'. Nikmat? mestilah dia tak tahu apa maksud nikmat....tapi saya kata..tunggu waktu berbuka nanti.


Ayuni menanti dan terus menanti..sehinggalah waktu azan. Alhamdulillah...ayuni sangat gembira dan agak gelojoh juga makan..nak itu dan ini. Sebelum waktu berbuka..semua makanan yang nak dimakan..diletakkan diatas meja. Crisp..Ferrero Rocher..Air kotak...macam-macam. Hari pertama..saya hidangkan cendol..ayuni request. Saya buat Karipap...en abang request. Nasik putih bersama kari ayam dan sup ayam. Saya celur Mee hoon untuk Ayuni.

* First time buat cendol..tengok jer resepi kat Myresipi. Insyaallah jadik...


Habis jer makan mee hoon sup 2 kali tambah..ayuni dah kenyang. dah makan buah...air...dia dah tak larat pun nak makan crisp...he he.


Bila ayuni kata..'full' and tak larat..masa tulah saya kata itulah Nikmat orang berbuka. Walaupun puasa panjang...makan sikit tapi dah kenyang. Orang yang tak berpuasa..makan banyak kali tapi belum tentu kenyang. Itulah nikmat dan hikmah orang berpuasa.


Nampaknya Ayuni semakin matured dan faham. keesokkannya...ayuni meneruskan puasanya. alhamdulillah..


Ya Allah..aku bersyukur dengan nikmatmu ini...diberi peluang untuk melatih dan membimbing anak ku , moga menjadi hambaMu yang solehah...menunaikan ibadah buat Mu...kau lindungilah anakku dari kejahatan manusia dan syaitan. kau berilah kekuatan iman buat anakku ini..bagi meneruskan puasa ramadhan ini. Aku bukan yang terbaik tetapi aku cuba menjadik yang lebih baik dari masa lampau.


Amin.


-----------------------------------------------------------------------------------

Puasa tahun ini juga saya terasa kelainan 'nikmat'. Mungkin kerana tahun lepas saya tak dapat berpuasa ..jadi x dapat nak merasakan 'nikmat' puasa. Biasanya bila dah hilang nikmat dan tak dapat kecapi sesuatu....barulah kita akan menghargainya. Syukur saya masih dipertemukan ramadhan kali ini. Semoga saya akan dapat gapai nikmat ramadhan...

Semoga ramadahan kali ini adalah ramadhan yang terbaik buat kita dari yang sebelumnya.


Tata.

1 comment:

Huda said...

salam ramadan anon

Quotes

Senyum Seindah Suria...
Yang Membawa Cahaya..
Seyumlah dari hati..
Dunia mu berseri...


Followers

Interlaken Swiss

Interlaken Swiss

Brugge Belgium

Brugge Belgium

Pisa Italy

Pisa Italy

Rome Italy

Istanbul Turkey

Andalusia Spain

Keukenhoff Holland

Keukenhoff Holland

United Kingdom

Antara yang dijelajah di UK....

York

York

Birmingham

Oxford

Oxford

Cornwall

Cornwall

Cambridge

Cambridge

Lincoln

Snowdonia North Wales

Pembrokshire South wales

Scotland

Scotland
 

Dariku....anonsuria | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates