Wednesday 23 June 2010

Pilihan itu..

Sedang saya menghadap PC , telefon berbunyi. Ibu menelefon saya.
Ingin bertanya khabar tentang check -up hari ini.. ( Alhamdulillah..everything went well...InsyaAllah normal delivery as planned unless ada problem or rapture during the labour. ).

Juga..tidak lupa seperti biasa..ibu saya bertanya pendapat.
" Udin dapat tawaran Matrikulasi...tak tau nak pergi atau tak. Ayah macam nak suruh pergi.."
" mmm.." balas saya memikir panjang.

Ketika tawaran matrikulasi diterima( Second intake) , adik saya Udin baru sajer 2 hari mendaftar di Politeknik Johor Bahru (yang bakal dinaiktaraf University) . Udin dapat tawaran Diploma kejuruteraan Elektronik(komunikasi) , satu jurusan yang saya rasa bagus dengan prospek kerjaya.

Persoalannya..adakah ingin meneruskan Diploma di Politeknik atau menerima tawaran Matrikulasi Sains ( Kuala Pilah)?

Jawapan saya ringkas;
"Mama....memanglah matrikulasi lebih bagus di mata orang lain, tapi boleh ker Udin bawak subject sains terutama Biologi dan Kimia , kemudian struggle untuk dapatkan pointer yang baik bagi membolehkan dapat kursus yang baik di University? Memang betul..bila masuk matrikulasi..insyaAllah akan terus belajar degree tapi degree apa? Yakin boleh dapat tawaran degree dalam kejuruteraan?"

Bukan saya ingin merendahkan adik saya yang bongsu..tetapi saya tahu kebolehan dan pencapaian adik saya. Udin lebih menjurus kepada matematik..sebab itu subject matematik , matematik tambahan dan fizik, Udin dapat flying colours dalam SPM yang lepas . Cuma Udin tergelincir dalam subject Kimia dan Biology yang menjadik penghalang untuk mendapat asasi university at first place.

Rupanya , ibu saya telah menelefon 2 orang adik saya yang lain. Keduanya, Fahmi dan Aril..bersetuju dan menggalakkan Udin terus menyambung diploma kejuruteraan . Alasan mereka....(pada saya..sangat kukuh....jangan 'mencatur' lagi diri di matrikulasi- Untuk mendapat result yang baik , pointer 3.5 above adalah suatu yang agak sukar). Sekarang ini....lorong hadapan seperti sudah ada sinar.....walaupun bermula dengan diploma.

Mengapa saya bercerita di blog ini? Sebenarnya..adalah suatu yang amat penting dalam menentukan hala tuju masa depan. Pada saya..tempat belajar tidak begitu penting..tetapi kursus yang diambil itu adalah lebih penting. Kursus / course yang bakal menentukan 'value' seseorang..bukan tempat belajar. ( Saya tidak nafikan..kalau dapat University top ranking ...dan kursus yang baik...itu memang satu bonus ..).

Bukankah lebih baik..ada kerjaya walaupun hanya lulusan diploma? Daripada menganggur tetapi ada degree? Bunyi tulisan saya seperti angkuh..tetapi itu adalah kenyataan ! Adik bongsu saya lelaki....perlu ada kerjaya yang mantap dan saya tidak mahu adik saya 'dilelong' untuk mendapat tempat di university dek kerana pointer yang tidak cukup cemerlang.Saya tidak pernah sama sekali memandang rendah jurusan lain....tetapi anda lihat sendiri..jurusan apakah yang menjadik rebutan di pasaran?

Takut mencuba di matrikulasi? Bukan takut....bukan kami tidak mahu memberi peluang kepada adik untuk mencuba nasib di matrikulasi..tetapi kami tahu pencapaian akademik adik bongsu kami. Dan ini adalah kali pertama adik bongsu saya keluar dari sangkar - dia satu-satunyer yang tidak sekolah berasrama.Biar bertatih dari diploma..kemudian ke degree ..ada rezeki sambung master..pHd..daripada terus ambik degree tak boleh bawak..terus kena tendang university.


Bagaimana pula dengan minat dan kecenderungan? Udin sendiri tidak berapa pasti. Mungkin dia sendiri 'takut' tersalah membuat pilihan. Jadi kami rasa bertanggugjawab memandu hala tujunya. Tapi gerak hati saya dapat merasakan dia lebih suka kerja lasak...jurutera seperti 2 abangnya dan ipar-iparnya (environmental factor). Pernah juga dia berkata dia mahu jadik pilot! Petani moden pun ok pada dia.

Kami sayang adik kami. Biarlah makcik- makcik dikampung seakan menghina apabila adik saya memilih politeknik ( setakat entry ini ditulis) . "Masuk politeknik jer...?". Biarlah mereka berkata.....(dan ibu saya memendam rasa..).

Saya tidak mahu adik saya jadik seperti saya. Dek kerana nak masuk University popular (UKM ) , akhirnyer saya tergelincir untuk mendapatkan jurusan perubatan UKM. Saya kecundang dalam mengumpul pointer di matrikulasi.Sedangkan...sebelum ditawarkan matrikulasi, borang tawaran perubatan UIA didepan mata, hanya perlu diisi. (kawan-kawan sekelas saya yang ambil keputusan mengisi borang dan mengikuti jurusan perubatan UIA..semuanyer telah berjaya menjadik doktor sekarang-alhamdulillah). Saya tidak perlu kesal..tetapi perlu dijadikan pengajaran.

Adik no 4 , begitu berani membantah cakap ayah...menukar jurusan disaat akhir. Mulanya ayah marah..kesal..kerana dengan pointer 3.88 peluang emas 'dilepaskan'. Tetapi kini, ayah gembira...senang hati dengan pencapaian adik saya yang no 4 ini.

Seorang demi seorang , dari pengalaman yang cetek ,saya nampak adik saya no3 dan no4 ....yang memilih jurusan sebagai priority ( rather than tempat belajar) ..menunjukkan performance yang baik dalam kerjaya dan pelajaran mereka.Alhamdulillah.

Mungkin rezeki adik yang no 2 dipermudahkan, mendapat jurusan dan university yang diidamkan. Bonus.

Saya juga menjadikan suami saya sebagai idola...'kuat' & 'tetap' hati dalam memilih jurusan.Dia juga terpaksa menbuat 1 daripada 2 pilihan yang agak kritikal . Saya bertanya kepada suami..'kenapa Abang tolak tawaran perubatan UKM ketika itu?'. Jawabnyer senang..' Nak pergi oversea dan takut darah!'. ( takut darah = dia tahu kelemahannya).


Saya? ha ha..dapat university idaman..TETAPI tidak mendapat jurusan yang dikehendaki. Alhamdulillah..Allah masih memberi peluang yang baik kepada saya.

Mana lebih baik..pilih jurusan atau pilih tempat belajar? Tepuk dada tanya selera.

Membuat pilihan adalah sesuatu yang sukar. Saya hanya mendoakan yang terbaik untuk adik saya, Udin. Berdoa dan beristikharahlah kepada Allah..memohon yang terbaik. Walau apa pun..keputusan di tangan Udin,ayah dan mama. Kami hanya boleh bagi pendapat.

*Mohd.Faizuddin=Udin=Ijud=Cik Jut=Faiz , semoga Allah permudahkan urusanmu adik.

Saya juga berdoa..agar saya diberi hidayah, petunjuk , sense dalam menentukan hala tuju anak saya.

Ingin sekali saya ingatkan diri saya..kita hanya merancang....hanya Allah yang menentukan. Ketentuan rezeki itu adalah dariNYA. Semoga Allah memberi yang terbaik buat keluarga kami.


Buat rakan-rakan..saya mendoakan anda semua success dalam kerjaya dan hidup anda, tidak kiralah apa jua jurusan. Kita ini sekarang sudah lepas dari proses saringan awal....yang ada kini..hanya meneruskan apa yang kita ada dan apa yang nak dicapai ..dunia dan akhirat. Ameen.

Untuk detik dan tika ini....saya masih surirumah sepenuh masa kepada suami tercinta.2 tahun telah saya selami jurusan 'surirumah ' ini. Saya mula mencintai bidang ini sejak setahun yang lalu walaupun pada mulanya agak resah,gusar.Kini tiada lagi kegusaran itu. Noktah.

5 comments:

hasma said...

elektronik komunikasi? haa dah abih diploma bolehla buat degree kat UTEM, ada lecturer tiptop berkaliber nak balik dari UK nak ngajarkan subjek tu, nama dia dr shahril hihi (insyaAllah)

anon suria said...

hasma: thanks hasma. kononnyer..plannyer gitu.abis diploma..sambung degree. ada cakap ngan adik..kat UTEM ada course tu. mudah-mudahan blh jumpa Dr shahril. Kalo malas belajo..senang nak report kat abg ipar,Dr Saari- sekali kerja ngan Dr shahril.;)

Unknown said...

Saya keliru . Adakah kos elektronik komputer ni bagus untuk saya .? 😔

Unknown said...

Subjek fizik perlu kredit ka kalau ambik dplma kjtraan eltronik?

Unknown said...

Subjek fizik perlu kredit ka kalau ambik dplma kjtraan eltronik?